آرتروز کمر و درمان آن با فیزیوتراپی

ژوئن 15, 2018

آرتروز کمر و درمان آن با فیزیوتراپی

آرتروز کمر

آرتروز کمر و ستون فقرات یکی از مهم ترین و در عین حال شایع ترین دلایل کمردرد است که اغلب در افراد میانسال و سالمند دیده می شود.

آرتروز یا استئوآرتریت شایع ترین عارضه مفصلی است که احتمال ابتلا به آن با افزایش سن بالاتر می رود.

بدلیل اینکه قسمت انتهایی ستون فقرات نسبت به بخش های بالاتر فشار بیشتری را تحمل می کند بیشتر نیز در معرض ابتلا به آنواع بیماری ها از جمله آرتروز کمر قرار دارد.

در این بیماری غضروف بین مفاصل فاست ستون فقرات آسیب دیده و این امر زمینه ساز آسیب مهره ها و بروز علائمی مانند کمردرد ، التهاب کمر و کاهش دامنه حرکتی کمر را در پی دارد.

کمردرد هنگام ایستادن، نشستن و حتی راه رفتن و کاهش انعطاف پذیری و خشکی کمر از شایع ترین علائم آرتروز کمر هستند.

سایش مهره ها استخوان ها برروی هم در نتیجه از بین رفتن غضروف با استخوان سازی نابجا همراه بوده که این وضعیت سبب تشکیل خارهای استخوانی در محل مفاصل فاست می شود.
این خارهای استخوانی می توانند عوارض زیادی همچون تشدید درد و ناراحتی برای بیمار به همراه داشته باشد.

افراد سالمند ، افراد دچار اضافه وزن ، افرادی که به دلیل شرایط شغلی و یا ورزشی فشار زیادی به ستون مهره هایشان وارد می شود و افراد دارای سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به آرتروز کمر قرار دارند.

عکس برداری اشعه ایکس ، آزمایش خون ، ام آر آی، سی‌ای تی اسکن و اسکن استخوان از جمله روش هایی هستند که به تشخیص صحیح آرتروز کمر و اتخاذ موثرترین روش درمان آرتروز کمر به پزشک و متخصص فیزیوتراپی کمک می کنند.

درمان آرتروز کمر با فیزیوتراپی می تواند به کاهش درد و التهاب و بهبود وضعیت حرکتی ستون فقرات کمک کند.

برای درمان آرتروز کمر و ستون فقرات خود می توانید به کلینیک فیزیوتراپی سپهران در گرمسار مراجعه بفرمایید.

متخصصان ما با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و بروزترین روش های درمانی به درمان آرتروز کمر شما کمک می کنند.

آرتروز کمر

علائم آرتروز کمر

علائم بیماری بسته به شدت بیماری در افراد مختلف مکن است متفاوت باشد اما مهم ترین علائم این بیماری عبارتند از :

• کمردرد
  • تشدید درد با فعالیت هایی مانند راه رفتن
  • التهاب کمر
  • کاهش دامنه حرکتی ستون فقرات
  • تشدید درد هنگام خم کردن کمر
  • انتشار درد به لگن و سایر اندام های تحتانی
  • صدا دادن ستون فقرات حین حرکت
  • ضعف و بی‌حسی دست ها و پاها
  • تغییر شکل ستون فقرات

• حرکات تکراری ستون فقرات که سبب وارد شدن استرس های مکرر به ستون فقرات می شوند.
  • اضافه وزن و چاقی
  • وارد شدن فشار بیش از حد به کمر
  • افزایش سن
  • بیماری‌ های مزمن مانند بیماری‌ های کلیوی و دیابت
  • حرکات ناگهانی و شدید ستون فقرات

درمان آرتروز کمر

خوشبختانه در اغلب مبتلایان علائم بیماری با روش های غیر تهاجمی همچون فیزیوتراپی کمر قابل کنترل بوده و نیازی به عمل جراحی نیست.

در این جا به برخی روش های درمان آرتروز کمر اشاره کرده ایم.

استراحت دادن به کمر با کاهش سطح فعالیت ها تا زمان فروکش کردن علائم ضروری است.

استفاده از کمپرس یخ و کمپرس گرم با تجویز پزشک می تواند به از بین بردن و کاهش درد و التهاب کمک کند.

استفاده از داروهای ضد درد ضد التهابی مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن، دیکلوفناک و … بابا تجویز پزشک متخصص می توان از کمربند طبی و یا بریس های مخصوص کمر برای کمک به کاهش حرکات کمر و کاهش فشار وارده به کمر استفاده کرد. تجویز پزشک در تسکین درد و التهاب مفید است.

فیزیوتراپی کمر و ستون فقرات به عنوان موثرترین راهکار درمانی به درمان کمردرد ناشی از آرتروز و بهبود و از بین بردن سایر علائم و عوارض بیماری کمک می کند.

درمان‌ دستی (کایروپراکتیک) برای تنظیم ستون فقرات در وضعیت طبیعی خود ، لیزر تراپی ، مگنت تراپی ، اولتراسوند ، سوزن خشک ، تخت تراکشن ، تمرین درمانی و … از مدالیته های مورد استفاده توسط فیزیوتراپیست در فیزیوتراپی کمر در درمان آرتروز کمر و ستون فقرات است.

تمرینات ورزشی کمر در بهبود انعطاف پذیری و کاهش خشکی  سفتی کمر موثر است.

پی آر پی یا همان پلاسمای غنی از پلاکت با تحریک غضروف به بازسازی آسیب ایجاد شده کمک می کند.