می 10, 2018
آرتروز کمر
آرتروز کمر و درمان آن با فیزیوتراپی
می 31, 2018

زانودرد یکی از مشکلات شایع ارتوپدی است که بسیاری از افراد دچار درجاتی از آن شده اند.

مفصل زانو به دلیل تحرک بالا و تقبل فشار ناشی از وزن مستعد ابتلا به انواع آسیب هاست.

دلایل زیادی از یک عامل ساده همچون راه رفتن طولانی تا دلایل جدی همچون آرتروز زانو می توانند در ایجاد زانودرد نقش داشته باشند.

درد زیر زانو، جلوی زانو، پشت زانو، درد حین بالا رفتن از پله و… از انواع زانودرد هستند که هر کدام شیوه درمان مخصوص به خود را می طلبد.

تورم ، التهاب ، سفتی و خشکی در ابتدای روز و شروع حرکت از جمله عوارضی هستند که اغلب همراه با زانودرد دیده می شوند.

ایجاد آسیب در هریک از ساختارهای زانو از جمله مفصل، کاسه زانو ، رباط‌ها و غضروف زانو می تواند منجر به درد و کاهش دامنه حرکتی زانو شود.

بسیاری از مبتلایان به زانو درد از شنیده شدن صدا از مفصل زانو شکایت دارند که اغلب ناشی از جابه جایی برخی گازها در ناحیه مفصل زانو می باشد.

خوشبختانه اغلب مبتلایان به زانودرد با روش های غیر تهاجمی همچون فیزیوتراپی و تمرین درمانی به بهودی قابل توجهی می رسند و تنها درصد کمی از موارد که عامل ایجاد کننده درد زانو مشکل مهمی همچون آرتروز پیشرفته زانو است نیازمند اقداماتی همچون جراحی هستند.

علائم همراه با زانودرد

• مشکل در تعادل و راه رفتن
  • سفتی و خشکی مفصل زانو
  • کاهش دامنه حرکتی زانو
  •  بی ثباتی زانو
  • قفل شدن زانو
  • تورم ، التهاب و قرمزی مفصل
  • عدم توانایی در صاف کردن زانو
  • ناپایداری زانو
  • حساسیت به لمس و فشار
  • شنیده شدن صدا از مفصل زانو

دلایل زانودرد

آسیب های زانو

شکستگی زانو و دررفتگی زانو از جمله شایع ترین آسیب های زانو هستند که سبب بروز زانودرد می شوند.

درد شدید در جلوی زانو، جابه‌جا شدن کشکک زانو، تورم و التهاب از علائم بارز این مشکلات هستند.

وارد شدن ضربات ناگهانی به زانو در طی ورزش ، حوادث رانندگی و … می توانند موجب بروز این مشکلات شوند.

در این موارد اغلب جراحی و پس از آن توانبخشی با روش هایی همچون فیزیوتراپی زانو برای درمان بیماری مورد استفاده قرار می گیرند.

شاک ویو تراپی ، اولتراسوند و تمرین درمانی از مهم ترین مدالیته های فیزیوتراپی زانو هستند که توسط متخصص فیزیوتراپی مورد استفاده قرار می گیرند.

آرتروز زانو

آرتروز زانو یکی از شایع ترین انواع آرتروز و از مهم ترین دلایل زانو درد در افراد سالمند است.

افزایش سن ، حرکات تکراری زانو و اضافه وزن از مهم ترین عوامل افزایش دهنده ریسک ابتلا به آرتروز زانو هستند.

فیزیوتراپی زانو و انجام ورزش های مخصوص زانو از موثرترین راهکارهای درمان و کنترل علائم آرتروز زانو هستند.

اختلالات مادرزادی زانو

ناهنجاری های مفصل زانو همچون زانوی عقب رفته ، زانوی ضربدری و زانو پرانتزی مشکلاتی هستند که می توانند زانودرد مزمن را به همراه داشته باشند.

شروع تمرینات فیزیوتراپی زانو بلافاصله پس از تشخیص در دروان کودکی کمک موثری به کاهش عوارض ناشی از آن ها در آینده خواهد کرد.

سندرم مفصل کشککی رانی

این عارضه با ایجاد درد ناگهانی و شدید در قسمت جلو یا پشت کشکک زانو همراه است و فعالیت هایی همچون بالا و پایین رفتن از پله، دویدن و نشستن و بی حرکتی به مدت طولانی سبب تشدید درد و ناراحتی می شود.

بیماری های زانو

نرمی غضروف کشکک زانو، التهاب بورس ها و تاندون های زانو ،آسیب و پارگی منیسک زانو، آسیب و پارگی رباط های زانو از جمله مشکلات شایع مفصل زانو هستند که زانودرد شدید از مهم ترین علائم ان هاست.

عادات حرکتی نادرست

استفاده نادرست از زانو و وارد آمدن فشار بیش از حد به زانو نیز از عواملی هستند که می توانند منجر به زانودرد بدون بیماری زمینه ای خاصی شوند.

نشستن بصورت دو زانو و چهار زانو ، خم کردن بیش از حد زانو ها، بالا و پایین رفتن از پله و … عادات نادستی هستند که می توانند منجر به درد زانو شوند.

درمان زانودرد

استراحت دادن به زانو اولیه توصیه درمانی است که پزشکان به بیماران مبتلا می کند.
مشکل زانو هرچه که باشد می توان با استراحت دادن و کاهش فعالیت مفصل کمی از شدت درد و ناراحتی کاست.

زانوبند و بریس طبی برای کنترل حرکات زانو و فراهم آوردن فرصت ترمیم آسیب ایجاد شده می تواند کمک کننده باشد.

استفاده از داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و دیکلوفناک در تسکین درد و ناراحتی بطور موقتی موثر است.

فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی موثرترین راهکار درمان مشکلات زانو هستند که بدون داشتن عوارض جراحی به تسکین درد ، تقویت مفصل آسیب دیده ، افزایش انعطاف پذیری و افزایش دامنه حرکتی مفصل زانو کمک می کنند.

در صورتی که مشکل مهمی همچون آرتروز پیشرفته، پارگی رباط های زانو و … موجب بروز درد و مشکلات حرکتی زانو شده باشند جراحی زانو اجتناب ناپذیر خواهد بود.

راهکارهای پیشگیری از زانودرد

بسیاری از افراد مبتلا یه زانودرد و بیماری های زانو دچار اضافه وزن هستند، بنابراین اولین قدم برای پیشگیری از بروز زانودرد و تسکین بیماری در صورت بروز کاهش وزن است.

پیاده روی آرام و شنا از مناسب ترین ورزش ها برای مبتلایان به زانودرد و سایر افرادی است که تصمیم بر پیشگیری از آسیب های زانو دارند.

استفاده از توالت های ایرانی فشار زیادی به زانو ها وارد می کند، حتی الامکان سعی کنید از توالت فرنگی استفاده کنید.

از انجام فعالیت هایی همچون ورزش سنگین بدون آمادگی قبلی ، بالا و پایین رفتن از پله و … برای کاهش احتمال آسیب به زانو ها اجتناب کنید.

برای تشخیص علت زانودرد و دریافت خدمات درمانی مناسب با مشکل خود می توانید به کلینیک فیزیوتراپی سپهران مچهز به پیشرفته ترین دستگاه های الکتروتراپی و مدرنترین سیستم های لیزر تراپی مراجعه بفرمایید.