آوریل 30, 2018
می 18, 2018

دیسک ها بالشتک های لاستیک مانندی هستند که بین مهره ها قرار داشته و وظیفه جذب شوک های وارده به ستون مهره ها را دارند.

فتقو و بیرون زدگی دیسک گردن وضعیتی است که به دلیل بیرون زدگی دیسک ها در اثر عواملی همچون فشار غیر طبیعی به مهره ها رخ می دهد.

خم شدن گردن به سمت جلو به مدت طولانی سبب وارد شدن فشار غیر طبیعی به دیسک و به عقب راندن آن می شود.

این وضعیت بتدریج می تواند سبب پارگی و آسیب بافت متصل کننده قسمت عقب دیسک شده و زمینه را برای بیرون زدگی دیسک فراهم آورد.

حالت های نادرست قرار گرفتن گردن و حرکات تکراری گردن از مهم ترین عوامل ایجاد کننده فتق دیسک گردن هستند.

فتق دیسک گردن سبب وارد شدن فشار بر اعصاب در ناحیه ستون مهره ای در ناحیه گردن شده که می تواند گردن درد و بی حسی و گزگز کردن دست ها را نیز به همراه داشته باشد.

مهم ترین خطری که دیسک گردن به همراه دارد وارد کردن فشار به ریشه های نخاعی و بروز عوارض جدی همچون فلج اندام هاست.

این بیماری می تواند فشار زیادی به ریشه های عصبی نخاعی در این ناحیه وارد کرده و خطرات و عوارض جدی تری در پی داشته باشد، از این رو ضروری است که پس از تشخیص بیماری اقدامات درمانی مناسب همچون فیزیوتراپی دیسک گردن برای بیمار آغاز شود.

معاینه فیزیکی ، سی تی اسکن و ام آر آی برای تشخیص دقیق دیسک و میزان شدت و محل ایجاد آن به پزشک در اتخاذ مناسب ترین روش درمانی کمک می کند.

علائم فتق دیسک گردن

• گردن درد مزمن
  • انتشار درد به شانه ها و بازوها
  • انتشار درد به دست ها (یکی از شایع ترین مشکلات ناشی از دیسک گردن است که در اغلب بیماران مبتلا دیده می شود)
  • گزگز کردن و بی حسی دست ها
  • كاهش قدرت دست ها
  • تشدید درد با حرکات گردن
  • تشدید درد با انجام فعالیت هایی که با حرکات دست ها همراهند.
  • اختلال در انجام فعالیت های طبیعی فرد مانند لباس پوشیدن ، غذا خوردن و …
  • کاهش دامنه حرکتی گردن
  • كاهش قدرت اندام های فوقانی
  • اختلال در راه رفتن در موارد شدید (بدلیل وارد شدن فشار به ریشه های عصبی نخاعی)
  • درد و خشکی شدید گردن در ابتدای روز و پس از بیدار شدن از خواب
  • تشدید درد با عصسه و سرفه
  • سردرد و سرگیجه
  • ضعف و آتروفی عضلات گردن

دلایل فتق دیسک گردن

• خم کردن بیش از حد گردن
  • قوز کردن هنگام نشستن و راه رفتن
  • خوابیدن یا نشستن در وضعیت غیر طبیعی که فشار زیادی به دیسک بین مهره ای در ناحیه گردن وارد می کند.
  • بلند کردن اجسام سنگین
  • چرخش ناگهانی و شدید گردن
  • آسیب های ناگهانی وارد شده به ستون مهره های در ناحیه گردن حین تصادفات رانندگی و یا ورزش های پربرخورد
  • حرکات تکراری گردن
  • سفتی و خشکی عضلات گردن
  • ضعف عضلات گردن
  • جلو دادن شانه‌ ها
  • افزایش سن
    با افزایش سن دیسک ها دچار کم آبی شده و انعطاف پذیری آن ها کاهش پیدا می کند که می تواند ریسک آسیب پذیری آن ها را افزایش دهد.

درمان فتق دیسک گردن

خوشبختانه فتق دیسک گردن در اغلب موارد با روش های غیر جراحی همچون فیزیوتراپی دیسک گردن بخوبی قابل کنترل و درمان است و تنها در صورتی که پاسخ مناسب درمانی با روش های فیزیکی و غیر جراحی ایجاد نشود جراحی برای ترمیم آسیب ایجاد شده انجام می گیرد.

استفاده از گردن بندهای طبی با تجویز متخصص فیزیوتراپی با محدود کردن حرکات گردن به تسکین درد کمک کرده و فرصت ترمیم آسیب ایجاد شده را فراهم می آورد.

استفاده از کمپرس گرم در محل درد سبب افزایش جریان خون شده که می تواند به انتقال بیشتر اکسیژن و مواد مورد نیاز بافت ها کمک کند و از این طریق به تسیع بهبودی کمک کند.

کمپرس سرد نیز موجب تسکین موقتی درد و التهاب در ناحیه گردن می شود.

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، دیکلوفناک و ناپروکسن و داروهای شل کننده عضلانی داروهای مورد استفاده در درمان دیسک گردن هستند.

تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی در فضای اپیدورال یکی از روش هایی است که در صورت وجود درد شدید و عدم تسکین آن با سایر داروها انجام می گیرد.

فیزیوتراپی دیسک گردن

فیزیوتراپی دیسک گردن و تمرینات ورزشی فیزیوتراپی دیسک گردن موثرترین راهکار در بهبود و درمان دیسک گردن است.

فیزیوتراپی دیسک گردن پس از جراحی نیز برای توانبخشی و تسریع بهبودی ضروری است.

متخصص فیزیوتراپی با روش هایی همچون درمان دستی ، لیزر تراپی ، تحریک الکتریکی ، سوزن خشک و تمرین درمانی به درمان علائم دیسک گردن کمک می کند.

تکنیک های درمان دستی که توسط متخصص فیزیوتراپی انجام می گیرد و طی آن فیزیوتراپیست عضلات و مهره ها گردن را وضعیت صحیح تنظیم می کند، از درمان های موثر در کاهش علائم و عوارض ناشی از دیسک گردن است.

نرمش‌ ها و تمرینات فیزیوتراپی دیسک گردن با هدف کاهش فشار روی عصب و در نتیجه کاهش درد و سایر علائم انجام می گیرد.

تمرینات کششی گردن سبب افزایش انعطاف‌ پذیری و دامنه حرکتی گردن شده و خشکی و سفتی را کاهش می دهد.

در كلينيک فيزيوتراپی سپهران با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی و بروز ترین متدهای درمانی به درمان مشکلات ناشی از دیسک گردن شما کمک خواهیم کرد.