بورسیت ایسکیوگلوتئال چیست ؟

مرداد ۱۳, ۱۳۹۷
درمان دردهای مفصلی
آبان ۲۹, ۱۳۹۷

بورسیت ایسکیوگلوتئال چیست ؟

بورسیت ایسکیوگلوتئال

بورسیت ایسکیوگلوتئال عارضه ای است که به دلیل التهاب بورس یا کیسه بافتی خاصی در زیر استخوان لگن رخ می دهد.

بورس ایسکیوگلوتئال بین عضله گلوتئوس ماگزیموس و توبریزیتی ایسکیال قرار گرفته است و التهاب آن اغلب در افرادی که به دلایل شغلی مدت زمان طولانی می نشینند رخ می دهد.

نشستن به مدت طولانی موجب وارد شدن فشار ممتد و زیاد وزن بر روی توبریزیتی ایسکیال شده و سبب التهاب بورس و بروز این بیماری می شود.

افتادن بر روی باسن و یا ضربه مستقیم در وضعیت کشیده مفصل لگن نیز از دیگر دلایل آسیب این بورس است.

درد ناشی از این بیماری بلافاصله پس از نشستن آغاز شده و چند دقیقه بعد از بلند شدن از روی صندلی از بین می رود.

بیمار مبتلا به این بورسیت از درد هنگام راه رفتن ، بالا رفتن از پله و مشکلات حرکتی مفصل لگن شکایت می کند.

درد و گرفتگی در نزدیک توبریزیتی ایسکیال نیز از علائم بورسیت ایسکیوگلوتئال است.

در این عارضه حرکت زانو و لگن بخصوص حرکات مقاومتی دردناک است.

این بیماری به علت علائم مشابه مکن است با گرفتگی عضله همسترینگ اشتباه گرفته شود.

برای تشخیص دقیق بورسیت ایسکیوگلوتئال از تست slr استفاده می شود.

در انجام این تست به ماهیت، شدت و محل درد توجه ویژه ای می شود.

در صورتی که بیمار درد ناشی از کشیدگی عضله بخصوص در پشت زانو را گزارش دهد ممکن است کرامپ عضله همسترینگ رخ داده باشد.

پزشک و دکتر فیزیوتراپی با معاینه فیزیکی و استفاده از روش هایی مانند آم آر آی عارضه را تشخیص داده و بهترین شیوه درمانی را اتخاذ می کند.

فیزیوتراپی درمان اصلی این عارضه است که می تواند به تسکین درد و کاهش مشکلات بیمار کمک کند.

برای پیشگیری از این بیماری انجام نرمش های کششی بخصوص نرمش های کششی عضلات همسترینگ قبل از شروع فعالیت های ورزشی بسیار موثر است.

علائم بورسیت ایسکیوگلوتئال

• احساس درد در پایین ترین قسمت لگن و باسن بخصوص حین نشستن
  • دردناک شدن حرکات لگن
  • تشدید درد حین فعالیت های ورزشی مانند دویدن

درمان بورسیت ایسکیوگلوتئال

بیمار در مرحله اول باید سطح فعالیت های بدنی را کاهش داده و از نشستن به مدت طولانی اجتناب کند و تا جای ممکن فعالیت های خود را که به حالت نشسته هستند را به حداقل برسد.

استفاده از ابزار های پارچه ای توخالی که هنگام نشستن در محل توخالی زیر توبروزیتی ایسکیال قرار می گیرد فشار وارده به ناحیه دردناک را کاهش داده و به تسکین درد کمک می کند.

قرار دادن کمپرس یخ در محل درد می تواند به تسکین درد و التهاب کمک کند.

قرار دادن کمپرس گرم نیز در تسکین درد موثر است.

با تجویز پزشک می توان از داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی برای کاهش درد و التهاب استفاده کرد.

فیزیوتراپی درمان اصلی بورسیت ایسکیوگلوتئال است که در کلینیک فیزیوتراپی سپهران در گرمسار با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و بروزترین متدها انجام می گیرد.

متخصص فیزیوتراپی از مدالیته های درمانی فیزیوتراپی لگن مانند لیزر پرتوان ، شاک ویو و الکتروتراپی استفاده می کند.

تمرینات فیزیوتراپی که فیزیوتراپیست به بیمار آموزش می دهد شامل تمرینات کششی و تمرینات تقویتی می شود که نقش موثری در درمان این عارضه دارد.

فیزیوتراپی در گرمسار – کلینیک فیزیوتراپی در گرمسار – متخصص فیزیوتراپی در گرمسار – کلینیک فیزیوتراپی خوب