آسیب های زانو

اسپاسم عضلانی و دلایل بروز آن
دسامبر 26, 2018

آسیب های زانو

زانو درد یکی از شایعترین دلایل مراجعه افراد به کلینیک های فیزیوتراپی است ، به همین دلیل آشنایی با آسیب های زانو و علائم آن ها می تواند به تشخیص سریع تر عارضه و درمان مناسب آن کمک کند.

زانو بزرگترین مفصل بدن است که از کنار هم قرار گرفتن سه استخوان تشکیل شده است و به دلیل تحرک بالا و وارد شدن فشار ناشی از وزن برروی آن در معرض آسیب دیدگی است.

آسیب های زانو از آسیب های شایع در ورزشکاران هستند که می تواند سبب اختلال در عملکرد ورشی فرد ورشکار شوند.

در بسیاری از آسیب های زانو ممکن است بیش از یک بافت آسیب ببینند مثلا ممکن است آسیب رباط جانبی داخلی همراه با آسیب رباط صلیبی قدامی و یا حتی همراه با پارگی منیسک باشد.

فیزیوتراپی یکی از موثرترین روش های در درمان و توانبخشی پس از آسیب های زانو است که به بازگشت هرچه سریع تر ورزشکار به سطح آمادگی مطلوب کمک زیادی می کند.

شایع ترین آسیب های زانو

پارگی منیسک زانو

پارگی منیسک زانو اغلب به دلیل چرخش ناگهانی ران روی ساق یا ایستادن ناگهانی هنگام دویدن یا تکل خوردن در حین فوتبال رخ میدهد.

درد شدید زانو ، بی ثباتی زانو و ناتوانی در راه رفتن بطور طبیعی از مهم ترین علائم پارگی منیسک زانو هستند.

این عارضه اغلب با روش های غیر جراحی همچون ورزش و فیزیوتراپی بهبود می یابد و در صورتی که پارگی شدید باشد عمل جراحی برای ترمیم آسیب دیدگی ضروری است.

پیچ خوردگی و دررفتگی زانو

از جمله آسیب های شایع زانو هستند که اغلب در حین دویدن و یا توقف ناگهانی رخ می دهد.

با مراجعه به کلینیک فیزیوتراپی سپهران پس از تشخیص دقیق شدت آسیب دیدگی می توانید از موثرترین راهکارهای فیزیوتراپی برای درمان آسیب های زانو بهره مند شوید.

آرتروز زانو

آرتروز زانو شایع ترین بیماری مفصل زانو است که اغلب در افراد یمانسال و سالمند رخ می دهد.

درد ، خشکی ، کاهش انعطاف پذیری و محدود شدن دامنه حرکتی مفصل زانو از مهم ترین علائم آرتروز زانو هستند.

فیزیوتراپی با استفاده از مدالیته های تمرین درمانی ، منوال تراپی و لیزر تراپی درمان اصلی آرتروز زانو است.

پارگی رباط صلیبی قدامی یا ACL

حرکاتی مانند تغییر ناگهانی جهت راه رفتن، توقف ناگهانی موقع دویدن یا برخورد نامناسب اندام تحتانی به زمین زمان پریدن میتواند موجب پارگی رباط صلیبی زانو که از شایع ترین آسیب های زانو است شود.

این آسیب دیدگی در حین ورزش های اسکی و بسکتبال و فوتبال بیشتر رخ می دهد.

پارگی رباط صلیبی خلفی یاPCL

این آسیب اغلب به علت ضربه ای است که به جلو زانو وارد میشود.

پیچ خوردن زانو حین ورزش نیز از دیگر دلایل این عارضه هستند.

پارگی رباط کلترال داخلی یاMCL

آسیب این رباط اغلب به علت ضربه ای است که از طرف خارج به زانو وارد میشود و معمولا در ورزش های پر برخود مانند فوتبال دیده میشود.

کلمات مرتبط :

فیزیوتراپی در گرمسار – بهترین فیزیوتراپی گرمسار – دکتر فیزیوتراپی – متخصص فیزیوتراپی