فیزیوتراپی دیسک کمر
فروردین ۲۲, ۱۳۹۷
اردیبهشت ۲۰, ۱۳۹۷

سکته مغزی وضعیتی اورژانسی است که به علت نرسیدن خوتن به قسمتی از بافت مغز رخ می دهد.

انسداد با لخته خون و یا چربی و یا پارگی یکی از عروق خونرسان به مغز که دلیل اصلی بروز سکته مغزی است موجب مرگ سلول های مغزی و آسیب جدی مغز می شود.

هرچه زمان بیشتری از بروز سکته مغزی بگذرد احتمال آسیب بیشتر سلول های مغزی افزایش می یابد، به همین دلیل است که سکته مغزی باید بطور اورژانسی تحت درمان قرار بگیرد.

هرچه درمان سریع تر آغاز شده و پس از طی مرحله حاد توانبخشی با روش هایی همچون فیزیوتراپی سکته مغزی در کمترین زمان ممکن آغاز شود احتمال ایجاد عوارض جدی تر کاهش می یابد.

علائم و عوارض ناشی از سکته مغزی بسته به شدت و میزان وسعت در بیماران مختلف متفاوت خواهد بود.

متاسفانه احتمال ابتلا به سکته مغزی در هر سنی وجود دارد و به همین دلیل تاثیر مهمی در سطح سلامت جامعه دارد، به همین دلیل ضروری است با رعایت سبک زندگی صحیح شامل تغذیه مناسب ، ورزش منظم ، دوری از دخانیات و … به پیشگیری از ابتلا به این عارضه جدی کمک کنیم.

فیزیوتراپی سکته مغزی مهم ترین راهکار توانبخشی سکته مغزی است که می تواند عوارض ناشی از سکته مغزی را به حداقل برساند.

آزمایش خون ، اکوکاردیوگرام ، آنژیوگرام مغزی ، سی‌تی اسکن و ام آر آی برای تشخیص دقیق سکته مغزی ، شدت و نوع آن به پزشک متخصص کمک می کنند.

انواع سکته مغزی

ایسکمیک

به دلیل انسداد عروق و عدم خونرسانی به قسمتی از مغز رخ داده و موجب مرگ سلول های مغزی می شود.

هموراژیک

به دلیل پارگی یکی از عروق و تجمع خون در قسمتی از مغز رخ داده و موجب آسیب و مرگ سلول های مغزی می شود.

علائم سکته مغزی

• اختلال در تعادل و راه رفتن (تلوتلو خوردن و از دست دادن تعادل)
  • سرگیجه و سردرد شدید و ناگهانی
  • بی‌ حسی یا فلج شدن صورت، دست و پا
  • اختلال در تکلم و بلع
  • اختلال در هوشیاری
  • افتادگی فک
  • اختلال در بینایی (تاری دید و دوبینی)

عوارض سکته مغزی

• فلج دائمی یا موقتی اندام ها
  • بی اختیاری ادرار
  • بی اختیاری مدفوع
  • اختلال در حافظه
  • اختلال درک موقعیت
  • اختلال در تفکر
  • مشکلات موقتی یا دائمی در تکلم
  • تورم مغز

• افزایش سن (سکته مغزی اغلب در افراد میانسال و سالمند رخ می دهد)
  • سبک زندگی بی تحرک و نداشتن فعالیت بدنی کافی
  • فشار خون بالا و کنترل نشده
  • چربی خون بالا
  • اضافه وزن بیش از حد
  • استرس و فشار روحی طولانی مدت
  • مصرف داروهای هورمونی و یا اختلال در تعادل هورمون های بدن
  • کشیدن سیگار و استعمال سایر دخانیات
  • بیماری های زیمنه ای مانند بیماری های قلبی و عروقی و دیابت
  • اعتیاد به الکل
  • عوامل ژنتیکی

درمان سکته مغزی

مهم ترین اقدام پس از تشخیص سکته مغزی رساندن هرچه سریع تر فرد به مراکز درمانی است.

پزشک متخصص از مناسب ترین راهکارها برای کنترل عارضه ایجاد شده ساتفاده می کند.

در این مرحله پزشک داروهای مخصوصی همچون داروهای رقیق کننده خون را برای بیمار تجویز می کند.

فیزیوتراپی سکته مغزی

پس از انجام درمان های اولیه و کنترل عارضه ایجاد شده توانبخشی باید آغاز شود.

بهترین زمان شروع فیزیوتراپی بلافاصله پس از پایدار شدن علائم و در روزهای ابتدایی پس از بروز بیماری است.

متخصص فیزیوتراپی با ارزیابی دقیق شرایط بیمار ، میزان ناتوانی و عوارض ایجاد شده مناسب ترین راهکارهای فیزیوتراپی را برای بیمار بکار می بندد.

متخصص فیزیوتراپی برای پیشگیری از خشک‌ی و سفتی مفاصل و عضلات تمرینات مخصوصی را برای بیمار تنظیم و به وی آموزش میدهد.

تمرینات فیزیوتراپی سکته مغزی عوارض حرکتی ایجاد شده مانند فلج و ضعف اندام ها و مشکلات در تعادل را به حداقل می رساند.

میزان موفقیت درمان های فیزیوتراپی بسته به شرایط بیمار و میزان مشارکت مناسب وی در انجام تمرینات فیزیوتراپی دارد.

سلول های آسیب دیده در ماه های ابتدایی آسیب ایجاد شده تا حدی قابلیت بازسازی دارند ، به همین دلیل است که توصیه می شود توانبخشی با روش هایی مانند فیزیوتراپی هرچه سریع تر و حتی در بیمارستان آغاز شود.

برخی مبتلایان دچار مشکلاتی در قفسه سینه و تنفس میشوند، فیزیوتراپی تنفسی برای این بیماران ضروری است.

متخصص فیزیوتراپی علاوه بر تمرینات ورزشی از مدالیته های درمانی مانند اولتراسوند و مگنت تراپی نیز برای کمک به بهبود وضعیت بیماران استفاده می کند.

کار درمانی

متخصص کاردمانی با آموزش تمریناتی به افزایش استقلال فردی بیمار و کاهش وابستگی به اطرافیان کمک می کند.

کاردرمانگر مهارت های بیمار در غذا خوردن، لباس پوشیدن و انجام فعالیت های روزانه توسط فرد را تا حد زیادی بهبود می بخشد.

گفتاردرمانی

بسیاری از مبتلایان به این بیماری دچار مشکلاتی در گفتار و بلع غذا می شوند.

متخصص گفتاردرمانی با روش هایی مناسب نقش موثری در بدحداقل رساندن این مشکلات دارد.

راهکارهای پیشگیری

• کنترل و درمان بیماری های زمینه ای که ریسک ابتلا به سکته مغزی را افزایش می دهند.
  • انجام ورزش و فعالیت بدنی منظم
  • کنترل فشارخون بالا
  • حفظ وزن در محدوده طبیعی
  • کنترل استرس
  • اجتناب از کشیدن سیگار و استعمال سایر دخانیات
  • تغذیه سالم و عدم مصرف مواد غذایی چرب ، شور و آماده مانند انواع فست فود و غذای آماده

در کلینیک تخصصی فیزیوتراپی و لیزردرمانی سپهران در گرمساز از پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی و بروز ترین متدهای درمانی برای بهبود شرایط مبتلایان به سکته مغزی استفاده می شود.

جهت مشاوره درمانی و دریافت نوبت فیزیوتراپی با کارشناسان ما تماس بگیرید : ۰۲۳۳۴۲۲۰۱۷۵