درمان آرتروز زانو با فیزیوتراپی
فروردین ۱۳, ۱۳۹۷
اردیبهشت ۱۰, ۱۳۹۷

فیزیوتراپی دیسک کمر

بسیاری از افراد در طول زندگی خود دچار درجاتی از کمردرد شده اند که بیرون زدگی و فتق دیسک کمر یکی از دلایل بروز آن است.

در واقع اغلب کمردردها به دلایلی غیر از فتق دیسک کمر رخ می دهند و با رعایت اصول حرکتی مناسب و انجام ورزش های فیزیوتراپی کمر بهبود می یابند.

دیسک کمر در واقع ماده ای ژلاتینی مانند و نسبتا نرم است که بین استخوان های ستون فقرات قرار داشته و شوک های وارده به کمر و ستون فقرات را جذب می کند.

وجود دیسک ها سبب آسان تر شدن حرکت مهره‌ ها را بر روی یکدیگر می شود.

افزایش سن که سبب کاهش تدریجی آب دیسک و فرسودگی دیسک ها می شود و بلند کردن اجسام سنگین و حرکات ناگهانی کمر مهم ترین عواملی هستند که منجر به بروز این آسیب می شوند.

فیزیوتراپی دیسک کمر موثرترین روش درمانی در کاهش و تسکین علائم فتق دیسک کمر است.

درد ناشی از فتق دیسک کمر می تواند بحدی شدید باشد که فرد را خانه نشین کند و حتی در صورت عدم درمان مناسب و به موقع ممکن است منجر به عوارض جدی تر همچون فلج دائمی شود.

معاینه فیزیکی و استفاده از روش های تشخیصی مانند رادیوگرافی، سی تی اسکن، ام آرآی و نوار عصب و عضله برای تشخیص دقیق علت و شدت بیماری توسط پزشک و متخصص فیزیوتراپی بکار می روند.

فتق دیسک کمر چه علائمی دارد؟

• کمردرد و انتشار درد به باسن و سایر اندام های تحتانی
  • تشدید درد هنگام بلند شدن پس از مدتی بی حرکتی
  • احساس درد و بی حسی در دست ها و پاها
  • تشدید درد هنگام راه رفتن
  • اسپاسم عضلات کمر
  • سفتی، خشکی و درد شدید کمر در ابتدای روز و شروع فعالیت
  • عطسه، سرفه و یا هر حرکتی که ستون فقرات را تحریک می کند منجر به تشدید درد می شود.
  • گزگز کردن و بی حسی اندام ها بخصوص اندام های فوقانی
  • ضعف و بی حسی عضلات کمر
  • اختلال در ایستادن و تعادل

عوارض فتق دیسک کمر

فتق و آسیب دیسک کمر در مواردی که به صورت حاد رخ داده و اقدامات درمانی مناسب نیز برای بهبود شرایط ایجاد شده انجام نگیرد ممکن است سبب بروز عوارض جبران ناپذیری شود که عبارتند از :

• ضعف و بی حسی شدید در اندام تحتانی
  • کاهش شدید حس در اندام های تحتانی
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع
  • فلج شدن موقتی یا دائمی

• وارد شدن ضربه مستقیم به دیسک ستون فقرات
  • بلند کردن و حمل اجسام سنگین
  • شرایط شغلی و ورزشی که فشار زیادی به ستون فقرات وارد می کند. (ورزشکاران رشته وزنه برداری)
  • افزایش سن سبب افزایش آسیب پذیری دیسک کمر می شود.
  • حرکات شدید و ناگهانی کمر
  • چاقی و اضافه وزن شدید
  • عوامل ژنتیکی و سابقه خانوادگی ابتلا به مشکلات مرتبط با ستون فقرات
  • سقوط از ارتفاع
  • عدم‌ آمادگی‌ جسمانی قبل از انجام ورزش
  • کشیدگی بیش از حد ستون فقرات
  • فشار مکرر به دیسک کمر

درمان دیسک کمر

درمان فتق دیسک کمر با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی دیسک کمر می تواند به درمان دیسک کمر کمک کند.

فیزیوتراپی دیسک کمر

بسیاری از مبتلایان به فتق دیسک کمر با روش هایی مانند فیزیوتراپی دیسک کمر و تمرینات ورزشی مخصوص کمر به بهبودی قابل توجهی می رسند.

متخصص فیزیوتراپی از مدالیته های درمانی مانند منوال تراپی، لیزر تراپی و الکتروتراپی برای کمک به کاهش علائم بیمار کمک می گیرد.

متخصص فیزیوتراپی همچنین تمرینات ورزشی مخصوص کمر را به بیمار آموزش می دهد.

انجام تمرینات فیزیوتراپی دیسک کمر در آب به دلیل اینکه فشار ناشی از وزن در آب کاهش می یابد می تواند بسیار موثر باشد.

استراحت در فاز حاد بیماری و اجتناب از انجام حرکاتی درد را تشدید می کند به بیمار توصیه می شود.

بیمار باید از نشستن های طولانی بخصوص در وضعیت هایی که با فشار بر ستون فقرات همراه است اجتناب کند.

قرار دادن کمپرس گرم می تواند درد و التهاب را تسکین دهد.

ممکن است پزشک با تجویز آتل و یا کمربندهای طبی حرکات ستون فقرات را محدود کرده تا درد تسکین یابد.

مصرف داروهای ضد درد غیر استروئیدی مانند ناپروکسن، دیکلوفناک، ایبوپروفن و آسپرین می تواند به تسکین علائم کمک کند.

تزریق داروهای شل کننده عضلانی نیز برای کاهش گرفتگی های عضلانی ناشی از فتق دیسک کمر می تواند کمک کننده باشد.

تجویز برخی وسایل کمکی که بطور موقتی از کمر محافظت میکنند به کاهش حرکات کمر و تسکین درد کمک می کند.

ازون تراپی نیز یکی از روش های نوین در درمان دیسک کمر است که طی آن مخلوطی از گاز ازون و اکسیژن به محل مورد نظر تزریق می شود.

در صورتی که روش های فوق نتواند به کاهش درد بیمار کمک کند جراحی دیسک کمر انجام می گیرد.

کلینیک فیزیوتراپی سپهران در گرمسار با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات فیزیوتراپی نهایت تلاش خود را برای خدمت رسانی مناسب به مراجعه کنندگان عزیز به کار می گیرد.

برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت فیزیوتراپی دیسک کمر با ما در تماس باشید : ۰۲۳۳۴۲۲۰۱۷۵