کیفوز ، دلایل و روش های درمان

مرداد ۱۳, ۱۳۹۷

کیفوز ، دلایل و روش های درمان

کیفوز

خم بودن بیش از حد ستون فقرات در قسمت سینه ای عارضه ای است که به نام کیفوز یا گوژپشتی شناخته می شود.

کیفوز عارضه ای شایع در میان نوجوانان و جوانان است که با افتادگی شانه‌ ها و کتف‌ ها، جلو آمدن سر و کاهش قدرت حرکت اندام‌ های فوقانی مشخص میشود.

کیفوز یا قوز پشت به علت همراه بود با تغییر شکل در ستون مهره ها و ایجاد ظاهر نامناسب می تواند برای بیمار آزاردهنده باشد.

مهره های اول تا دوازدهم سینه ای قوسی را ایجاد می کنند که بطور طبیعی زاویه بین ۴۵-۲۰ درجه دارد و در صورتی که این قوس از ۵۰ درجه بیشتر باشد غیر طبیعی محسوب شده و فرد به کیفوز مبتلا است.

گاهی اوقات کیفوز ستون مهره همره با اسکولیوز است که کیفواسکولیوز نام دارد و اغلب به دلیل بیماری نوروفیبروماتوز رخ می دهد.

قوز پشت یا همان کیفوز عارضه ای شایع در بین نوجوانان است که در صورت عدم درمان در زمان مناسب ممکن است به شکل یک مشکل دائمی در بزرگسالی وجود داشته باشد.

کمردرد و حتی کاهش ظرفیت تنفسی از جمله مشکلاتی هستند که در صورت پیشرفت بیماری دور از انتظار نخواهند بود.

در بسیاری موارد و به‌ خصوص در افراد چاق ممکن است وجود کیفوز بطور واضح مشخص نباشد و تنها با انجام تست های تشخیصی وجود کیفوز مشخص شود.

وضعیت نامناسب بدن مانند عادات نادرست هنگام نشستن و راه رفتن یکی از مهم ترین و شایع ترین دلایل بروز قوز پشت بخصوص در سنین کودکی و نوجوانی است.

کیفوز

انواع کیفوز

کیفوز مادرزادی

در این نوع کیفوز، ستون مهره جنین بدرستی تشکیل نده و ممکن است دو یا چند مهره از یک طرف به هم چسبیده باشد یا یم مهره بصورت ناقص تشکیل شده باشد.

کیفوز وضعیتی

یک نوع افزایش قوسی است که بطور طبیعی در ستون مهره سینه ای وجود دارد و اغلب در نوجوانانی که تحرک کمی دارند دیده می شود.

کیفوز شوئرمن

در این نوع قوز پشت درد هنگام ایستادن و نشستن طولانی مدت همراه با ناهنجاری ستون مهره ای دیده می شود.

• رشد غیرطبیعی مهره‌ ها
  • اختلالات و ناهنجاری های عصبی
  • برخی عفونت‌ ها و بیماری‌ های التهابی
  • شکستگی مهره ها
  • تومور ستون فقرات
  • اسپوندیلیت آنکیلوزان که نوعی بیماری رماتیسمی ستون مهره ها است که می تواند منجر به کیفوز شود.
  • تخریب یا تغییر شکل مهره در اثر شکستگی یا پوکی استخوان
  • ضعف عضلات ستون مهره ها در اثر بیماری هایی مانند فلج مغزی ، فلج اطفال و دیستروفی های عضلانی

درمان کیفوز

در صورتی که بیماری به موقع تشخیص داده شود و پیشرفت چندانی نکرده باشد می تواند با روش های غیر جراحی آن را بهبود بخشید و وضعیت ستون مهره ها را به وضعیت طبیعی نزدیک کرد.

در صورتی که قوس ستون مهره ها بحدی زیاد باشد که با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی و تمرین درمانی قابل اصلاح نباشد جراحی انجام می گیرد.

در درمان جراحی قوز پشت پزشک پس از اصلاح امتداد مهره ها با استفاده از پیچ و میله های خاصی آنها را در وضعیت اصلاح شده قرار داده و یا با استفاده از پیوند استخوان تعدادی از مهره ها را به یکدیگر جوش می دهد.

فیزیوتراپی موثر ترین راهکار غیر جراحی قوز پشت است که می تواند به بیمار در کاهش مشکلات ایجاد شده کمک زیادی بکند.

فیزیوتراپیست نرمش های خاصی را برای تقویت عضلات اطراف ستون مهره ها برای بیمار تنظیم می کند.

فیزیوتراپی و تمرینات اصلاحی مهم ترین و موثرترین درمان در کاهش و از بین بردن کیفوز است.

در صورتی که فرد مبتلا در سنین رشد قرار داشته باشد ممکن است بریس های مخصوص قوز پشت برای اصلاح ناهنجاری توسط پزشک و فیزیوتراپیست توصیه شود.

با نرماجعه به کلینیک فیزیوتراپی سپهران در گرمسار می توانید خدمات تخصصی فیزیوتراپی قوز کمر را دریافت کنید.

تلفن تماس کلینیک تخصصی فیزیوتراپی و لیزر درمانی سپهران : ۰۲۳۳۴۲۲۰۱۷۵