کیفوز
کیفوز ، دلایل و روش های درمان
تیر ۲۱, ۱۳۹۷

سردرد یکی از شایع ترین بیماری های بشر است که تقریبا تمام افراد آن را تجربه کرده اند.

سردرد گردنی نوعی از سردرد است که علائمی شبیه میگرن داشته و با حرکت دادن گردن تشدید می شود.

درد در سر و گردن است که منشأ آن گردن است مشخصه بارز سردرد گردنی است که در نواحی صورت و پیشانی نیز احساس می‌شود.

با وجود اینکه عوامل زیادی در بروز سردرد دخیل اند اما تاکنون علت اصلی آن مشخص نشده است.

آسیب اندام ها و بافت های مرتبط با گردن مانند دیسک بین مهره ای در ناحیه گردن ، اعصاب ، مفاصل، عضلات و عروق گردن می تواند سبب ایجاد سردرد گردنی شود.

علاوه بر عوامل بالا قرار گرفتن گردن به مدت طولانی در وضعیت نامناسب و تحت فشار ، کشیدگی بیش از حد گردن ، چرخش ناگهانی گردن و وارد شدن فشار بیش از حد به گردن علاوه بر آسیب گردن می توانند موجب بروز سردرد گردنی نیز شوند.

افراد پشت میز نشین مانند کارمندان و افرادی که به مدت طولانی با رایانه کار می کنند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به سردرد گردنی قرار دارند.

پزشک متخصص با گرفتن شرح حال از بیمار و استفاده از روش های تشخیصی عکسبرداری و پیس از مشخص شدن عامل ایجاد کننده سردرد گردنی درمان مناسب سردرد را پیشنهاد می دهد.

علائم سردرد گردنی

درد مداوم و غیر ضرباندار در پشت و پایین جمجمه که گاهی به گردن و شانه نیز انتشار پیدا می کند از مهم ترین علائم سردرد گردنی است.

سایر دلایل:

• گرفتگی و اسپاسم عضلات گردن
  • سرگیجه و تاری دید
  • اختلال در حفظ تعادل (درموارد شدید)
  • حساسیت به نور و صدا
  • انتشار درد به دست ها
  • ضعف و کاشه قدرت اندام ها فوقانی

• فشار بیش از حد به گردن
  • آسیب به گردن یا ناحیه ستون فقرات گردنی در طی حوادث ناگهانی مانند تصادفات رانندگی
  • آرتروز گردن
  • آسیب‌ دیسک گردن
  • حرکات ناگهانی گردن مانند چرخش ناگهانی و بیش از حد گردن
  • آسیب اعصاب ناحیه گردن
  • خستگی و کم خوابی مزمن

درمان سردرد گردنی

استفاده از کمپرس گرم بر روی گردن می تواند به تسکین سردرد کمک کند.

استفاده از داروهای مسکن رایج مانند استامینوفن و ایبوپروفن و در موارد شدید تزریق داروهای کورتیکواستروئیدی می تواند به تسکین سردرد کمک کند.

امروزه از روش های فیزیوتراپی برای درمان انواع سردرد بخصوص سردردهای گردنی استفاده زیادی می شود و درمان فیزیوتراپی سردرد در بسیاری از موارد کمک زیادی به بهبود و درمان سردرد کرده است.

فیزیوتراپیست از تکنیک های ماساژ و درمان دستی و تمرینات ورزشی مخصوص برای درمان سردرد گردنی بهره می گیرد.

تمرینات ورزشی گرفتگی و اسپاسم عضلانی را برطرف کرده و به شل شدن عضلات گردن کمک می کند.

روش درمانی سوزن خشک که توسط فیزیوتراپیست انجام می گیرد نیز می تواند به درمان سردرد گردنی کمک کند.

در صورتی که بیماری های ستون فقرات در ناحیه گردن مانند فتق دیسک گردن عامل بروز این سردردها باشد و با روش های غیر جراحی مانند فیزیوتراپی قابل کنترل نباشد عمل جراحی ضرورت می یابد.

در کلینیک فیزیوتراپی سپهران در گرمسار خدمات تخصصی درمان سردرد گردنی با استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات و بروز ترین متدهای فیزیوتراپی به بیماران گرامی ارائه می شود.

برا کسب اطلاعات بیشتر در ارتباط با درمان فیزیوتراپی سردرد گردنی با شماره تلفن ۰۲۳۳۴۲۲۰۱۷۵ تماس حاصل فرمایید.